پنج شنبه, 19 بهمن 1391 ساعت 03:30

1. چشم انداز سال 2012 از دید سفیر جمهوری اسلامی ایران مصاحبه با روزنامه جوانان به مناسبت دهه فجر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
 
مصاحبه روزنامه جوانان تاجیکستان با دکتر علی اصغر شعردوست به مناسبت دهه مبارک فجر
          چشم انداز سال 2012 از دید سفیر جمهوری اسلامی ایران
* دکتر شعردوست: ایران منافع تاجیکستان را منافع خود می داند
         
          جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خودرا در دوشنبه افتتاح کرد. 11 فوریه مصادف با 34 مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دراین کشور هم دین و هم زبان ماست. بدین مناسبت  با جناب آقای علی اصغر شعردوست، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان مصاحبه ای بدین شرح انجام دادیم:
          سؤال: در سالی که گذشت، در روابط اقتصادی تاجیکستان و ایران چه پیشرفت هایی وجود داشد؟  
          جواب: 
به نام خدایی که توفیق از اوست،
دل زنده را نور تحقیق از اویت.
          قبل از همه به خوانندگان روزنامه بسیار معتبر و مهم « جوانان تاجیکستان» سلام و درود می فرستم.
          امروزه ایران و تاجیکستان به عنوانی دو کشوری که در عرصه مناسبات بین المللی با یکدیگر خیلی هم عقیده و هم فکر و از منافع یکدیگر جانبداری می کنند، شناخته شده اند. خدارا شکر می کنیم که مناسبات بین تاجیکستان و ایران هر روز پرقوت تر از روز پیش می شود و هر سال گسترده تر از سال قبل.
          سال 2012 در مقایسه با سال 2011 حجم مبادلات بین ایران و تاجیکستان بیش از 40% افزود. بعضی سرمایه گذاری های خصوصیی که از خارج کشور به تاجیکستان می آید، از نگاه ورود سرمایه تبعیت را به نظر نمی گیرند. مثلأ، شرکت های مهمی از ایران آمده، کارهای مهمی را در بخش های دولتی و خصوصی انجام می دهند. این را ما صدور خدمات فنی و مهندسی می گوییم. از این رو، هنگام حساب کردن حجم رابطه های اقتصادی میان دو کشور این رقم ها به نظر گرفته نمی شود. زیرا در ظاهر تنها یک موافقت نامه بین دو تاجر یا شرکت امضاء می شود. حال آنکه ارزش چنین قرارداد ها میلیون ها سامانی را تشکیل می دهند.
          بدین طریق، سال 2012 نسبت به سال 2011 در چند زمینه رشد مناسبات اقتصادی میان تاجیکستان و ایران به نظر رسید. یکی از این همکاری ها در بخش کشاورزی و باغداری و محصولات مربوط به صنایع کشاورزی است. شرکت « تاج ایران» که شرکت مشترک ایران و تاجیکستان است، و تراکتور تولید می کند، سال 2012 با ایجاد چند نمایشگاه و مرکز فروش و آموزش های مربوط به کشاورزان رشد نسبتأ مناسبی را نایل گردید.
          بخش های خصوصی کشاورزی ایران هزاران هکتار زمین های لامزرع را از مسئولین ناحیه ها اجاره گرفته، محصولات مورد نیاز تاجیکستان را کاشتند. در این زمینه برای شهروندان تاجیکستان جای های کاری نیز فراهم شد. 
          سؤال: در بخش صنایع همکاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری تاجیکستان از چه قرار است؟   
          جواب: اگر به روابط در بخش های صنایع بزرگ و کوچک نظر کنیم، می بینیم که در این بخش نیز همکاری ها خیلی توسعه یافته اند. تاجیکستان کشور در حال رشد است و بسیار مرحله هایی را که سال های پیش ایران از سر گذرانده بود، تاجیکستان اکنون از سر می گذراند. ایران منافع تاجیکستان را منافع خود می داند. بنابر این، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست بی غرض تاجیکستان در بخش صنایع سبوک و سنگین نیز همکاری ثمربخش دارد. بویژه، کارخانه های مشترک تبدیل میوه، کارخانه های تولید لبنیات، کارخانه های تولید روغن پنبه، صنایع نفت و شیمی، ریسندگی و بافندگی و امثال این شده می تواند.
          همچنین، می توان از همکاری های خوب شرکت های ساختمانی ایران و تاجیکستان یادآوری کرد. مهندسان و پیمانکاران مجرب ایرانی در شهر های بزرگ تاجیکستان به امور ساختمانی جلب شده اند. حالا تاجران بسیار مصالح ساختمانی، از قبیل سیمان، رنگ، کاشی و ... را ازجمهوری اسلامی ایران وارد می کنند.
          تجار تاجیک از ایران مواد غذایی، وسایل زندگی، ماشین آلات و اموال مختلف می آرند که دارای کیفیت عالی اند. امروزه تاجران ایرانی تاجیکستان را چون کشور امن برای سرمایه گذاری خودشان می دانند.   
          سؤال: از نخستین روز های برقراری مناسبات دیپلماتیک بین تاجیکستان و ایران همکاری در عرصه های علم و فرهنگ جایگاه ویژه ای دارد. امروز چه پیشرفت های در این بخش مشاهده می شود؟    
          جواب: در کنار بخش اقتصاد ما در بخش سیاست،  علم، فرهنگ و آموزش نیز با تاجیکستان همکاری های گسترده ای داریم. فعلأ 2 هزار نفر دانشجوی ایرانی در دانشگاه ها و آکادمی علوم تاجیکستان به تحصیل مشغولند که 90% آنها را دانشجویان دوره دکترا تشکیل می دهند. امسال در یک مرحله بیش از 200 نفر جوان تاجیک توسط بورسیه جمهوری اسلامی ایران بطور رایگان به دانشگاه های ایران به تحصیل فرا گرفته شدند. آنها در رشته ای مختلف مهندسی ( صنایع، برق، ساختمان)، پزشکی، اقتصاد، بانکداری، بیمه گذاری و ... تحصیل خواهند کرد.
علاوه بر بورسیه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین دانشگاه تهران بورسیه جداگانه ای به تاجیکستان داده است. هفته آینده نمایندگان آن برای انتخاب 40 نفر دانشجوی تاجیک به شهر دوشنبه می آیند.
          در برابر تبادل دانشجویان ما مبادله تجربه های علمی را میان تاجیکستان و ایران برقرار کردیم. استادان ایرانی از تاجیکستان دیدن می کنند و استادان تاجیک از ایران.
          همچنین، در عرصه کتاب و نشریات ما با مرکز های علمی تاجیکستان همکاری های نزدیک داریم. در ایران انتشارات بزرگی است با نام « مرکز نشر دانشگاهی» و انتشارات « سمت» که مسئول چاپ کتاب های درسی دانشگاه ها است. سال گذشته این دو نشریات با دانشگاه های تاجیکستان همکاری را آغاز کردند. فهرست عناوین کتب های دانشگاهی چاپ شده در ایران به دانشگاه های تاجیکستان پیشنهاد شد. دانشگاه ها کتاب های مورد نیازشان را درخواست و انتخاب نمودند و این کتاب هارا از ایران برایشان فرستادند و ما به دانشگاه ها سپاریدیم. از این به بعد نیز این همکاری ادامه خواهد یافت. در نظر است که بعضی کتاب ها با حروف سریلیک چاپ شوند. همچنین، چاپ بعضی کتاب ها را که استادان تاجیک تألیف کرده اند، در انتشارات « سمت»در نظر داریم.
          پژوهشگاه فرهنگ فارسی –تاجیکی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه سال گذشته 40 عنوان تألیفات دانشمندان  و متفکران و ادیبان تاجیکستان را به چاپ رساند. این کتاب ها میان ایرانیان و فارسی زبان های دنیا تقسیم شد که باعث هرچه بیشتر شناخته شدن تاجیکان  و چهره های ادبی و هنری تاجیکستان در عرصه جانی می گردد.
          در سمت تبادل گروه های موسیقی نیز ما همکاری جدی داریم.
          سؤال: برگزاری نمایشگاه ها جهت تقویت همکاری ها امکانات  جدید را فراهم می کنند. در این عرصه نیز در سال گذشته دست آورد هایی وجود داشت؟
          جواب:  سال گذشته نمایشگاه بزرگ مناطق آزاد و تجاری ایران در خانه ایران در دوشنبه برگزار شد. این کار در اساس توافقاتی بود که بین رؤسای جمهور دو کشور هم زبان - محترم امامعلی رحمان و جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد به امضاء رسید. در جمهوری اسلامی ایران مناطق آزادی اقتصادی مانند کشم، قیشم، چابهار، سرخس و ... هستند که در عرصه های صنایع، توریسم و بخش های مختلف اقتصادی به پیشرفت نایل شده اند. ضمن برگزاری نمایشگاه هزاران نفر به اقتدار مناطق ازاد اقتصادی آشنا شدند. تجربه ایران در این بابت برای کشور دوست و برادر ما - تاجیکستان نمونه عبرت است.
          سال گذشته جناب آقای محمود احمدی نژاد از تاجیکستان و جناب آقای امامعلی رحمان از جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند.
          در سازمان های بین المللی، مانند سازمان همکاری اقتصادی ( اکو) بین دو کشور رابطه های خوبی برقرار شد. تاجیکستان در ساز مان های بین المللی از موضع ایران حمایت می کند. جمهوری اسلامی ایران نیز در ساز مانهای بین المللی پشتیبان جمهوری تاجیکستان است.
          ما در زمینه همکاری های بین پارلمانی دو کشور نیز شاهد یک رشته پیشرفت ها هستیم. بازدید رؤسای پارلمان های دو کشور از ممالک همدیگر خیلی ثمربخش بود. در سالی که گذشت، ما چند هیئت پارلمانی را بین دو کشور مبادله کردیم. خلاصه، بین تاجیکستان و ایران این رشته مستحکم دوستی و برادری هر روز مستحکم تر می شود. هرچه در عرصه جهانی به ایران و تاجیکستان فشار می آید، ما با همدیگر متحد تر می شویم. زیرا به گفته مولانای روم:
          جان گرگان و سگان از هم جداست،
          متحد جان های شیران خداست.
          علیرغم تحریمات اقتصادی که برخی کشورها به جمهوری اسلامی ایران اعمال نمودند، سال جاری به فضل خداوند، چرخه دوم نیروگاه « سنگتوده 2» به کار خواهد در آمد. قراردادهایی که ما با جمهوری تاجیکستان داریم، به نیروی ذهنی بومی ایرانی استوار است. از این رو، ما از اجرای طرح های مشترک انشاء الله، با سربلندی خواهد برآمد.
مصاحب: سیف الدین سنتی
( « جوانان تاجیکستان»، شماره 6)   

خواندن 1087 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 19 بهمن 1391 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .